

Návrh daňového řádu byl připravován řadu let a od 1. ledna 2011 nahrazuje mnohokrát novelizovaný zákon o správě daní a poplatků. Jedním z cílů nového dáňového řádu je mimo jiné snížení administrativní zátěže daňových poplatníků. Podívejte se na nejdůležitější změny, které přináší.
Zákon č. 235/2004 Sb., o DPH, ve znění pozdějších předpisů („ZDPH“) na sebe v poslední době upoutal pozornost zejména kvůli změnám sazeb daně, údajně ve vazbě na pokus o diskutabilní důchodovou reformu. Předmětem našeho zájmu nyní budou letošní již schválené novely ZDPH, zejména poměrně velká dubnová novela, ale pro pořádek si uveďme v přehledu všechny tři novely, které nabyly účinnosti v roce 2011.
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů je velmi oblíbeným předmětem četných novel našich zákonodárců, a ani rok 2010 nebyl výjimkou. Bohužel tradičně byly největší změny schváleny až v prosinci, takže na seznámení s nimi měla odborná veřejnost jen několik dnů do nabytí účinnosti hned 1. 1. 2011. Použitelností řady novinek dále zamíchalo 15 přechodných ustanovení.
Není od věci si čas od času připomenout, za jakých podmínek si může poplatník – fyzická osoba, odečíst od základu daně hodnotu daru poskytnutých za účelem stanovým v zákoně o daních z příjmů.
Daň z přidané hodnoty („DPH“) je pro státní rozpočet nejvýznamnější daní. Zjednodušeně lze říci, že daň ve výši 20 % nebo 10 % se platí ze všeho, co prodají plátci registrovaní k této dani, což jsou téměř všichni podnikatelé. A nejen to, třebaže předmětem této daně jsou výslovně pouze úplatná plnění, zákon šalamounsky označil za „úplatná“ také mnohá bezúplatná plnění a dokonce i celou řadu situací, kdy k žádnému plnění fakticky nedochází (například když plátce – fyzická osoba – použije firemní auto po své soukromé účely).
Reklamní a propagační předměty jsou v zákoně o daních z příjmů a v zákonu o DPH pro rok 2010 vymezeny odlišným způsobem.