Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Zpřesňující informace k elektronické evidenci tržeb

Zpřesňující informace k elektronické evidenci tržeb

Ministerstvo financí upřesnilo některé informace k elektronické evidenci tržeb. Jak to bude s evidováním spropitného? Potřebují farmářské trhy výjimku? Budou se muset na EET od prosince letošního roku připravit také stánkaři? Dozvíte se v tomto článku.

Kdo eviduje tržby od 1. 12. 2016:

  • Stravovací služby – restaurace, hostince, cukrárny, kavárny, fast foody atp., pouze pokud nabízejí zázemí pro hosty (např. stoly, židle, toalety). Stánky s občerstvením, prodej „z okna“ nebo rozvoz jídla tedy nebudou podléhat EET od prosince 2016, protože se nejedná o stravovací službu, ale o dodání zboží (EET se jich bude týkat až od března 2018).
  • Ubytovací služby – hotely, penziony, motely, kempy a další.

U stravovacích služeb se od 1. prosince sníží sazba DPH z 21 % na 15 %. V základní sazbě zůstává podávání alkoholických nápojů. Ministerstvo financí hodlá i nadále pokračovat ve snižování DPH. Chce například přesunout točené pivo do 15% sazby (kvůli podpoře venkovských hospod).
 
Fáze zavedení elektronické evidence tržeb:

  • 1. fáze – stravovací a ubytovací služby, začátek evidence 1. prosince 2016,
  • 2. fáze – maloobchod a velkoobchod, začátek evidence 1. března 2017,
  • 3. fáze – ostatní činnosti (s výjimkou 4. fáze), začátek evidence 1. března 2018,
  • 4. fáze – vybraná řemesla, začátek evidence 1. června 2018.

Doplňkové činnosti není nutné evidovat dříve

Tržby z doplňkové (vedlejší) činnosti má podnikatel možnost začít evidovat až s tržbami z hlavní činnosti dané provozovny. Jedná se např. o kadeřnice či kosmetičky, které prodávají navíc vlasové nebo kosmetické přípravky.

Finanční správa uvádí, že doplňková činnost bude posuzována dle těchto kritérií:

  • minoritní činnost není provozována v samostatné provozovně,
  • platby z minoritní činnosti tvoří maximálně 49 % z celkových plateb provozovnysoučasně nepřevyšují částku 175 000 Kč v dané provozovně (pokud by byla provozovna účelově rozdělena, nebere se na toto účelové rozdělení zřetel), má-li poplatník v jedné provozovně minoritních činností více, potom se pro posouzení výše uvedených kritérií platby z minoritních činností sčítají.

Příklad

Pokud prodává kadeřnice ve své provozovně vedle své hlavní činnosti též doplňkově vlasové přípravky, přičemž tržby z této činnosti v roce 2016 představují 80 000 Kč12 % podílu na celkových tržbách, nebude nucena zahájit evidenci tržeb ve vztahu k tomuto prodeji ve 2. fázi, tj. k 1. 3. 2017, ale až ve 4. fázi, tj. od 1. 6. 2018. Pokud by však v roce 2017 přesáhla některé z uvedených kritérií, pak musí zahájit evidenci tržeb z této činnosti již od 1. 1. 2018.
 
V případě, že by měla více provozoven, pak se limity počítají za každou z provozoven odděleně. Pokud dojde v rámci provozovny k situaci, že nebude možné doplňkové tržby dle výše uvedeného považovat za minoritní, pak musí zahájit evidenci tržeb již od 1. 3. 2017.

Ojedinělé příjmy nepodléhají evidenci

Za ojedinělý příjem bude považována s přihlédnutím ke konkrétním skutečnostem zcela výjimečná platba v hotovosti nebo platba výjimečná svým charakterem. To znamená např. platba za prodej vyřazeného majetku.

Spropitné a EET

Spropitné určené přímo pro číšníky a servírky podle ministerstva financí evidence tržeb nepostihne. „Dýška“ budou předmětem evidence pouze tehdy, pokud budou plynout podnikateli. Pokud bude spropitné příjmem personálu (ať už napřímo, či rozdělením do mzdy), nebude podléhat evidenci.
 
Pokud tedy spropitné obdrží přímo zaměstnanci (od zákazníků nebo ve výplatě) či zaměstnanci prostřednictvím zaměstnavatele, nemusí se evidovat. V případě, že bude spropitné příjmem podnikatele, který si ho nechává plně nebo částečně, eviduje se.

Neziskové organizace a EET

Veřejně prospěšní poplatníci nebudou evidovat tržby ze své hlavní (veřejně prospěšné) činnosti. Pokud však vedle této činnosti budou i podnikat, evidence se jich už může dotknout. Protože však jejich podnikání obecně slouží k získání finančních prostředků na hlavní činnost, mají úlevu v tom, že nemusejí evidovat tržby z drobné podnikatelské činnosti.

  • Příspěvkové organizace – jejich tržby jsou z evidence zcela vyloučeny.
  • Neziskové organizace – veřejně prospěšní poplatníci (např. spolky, obecně prospěšné společnosti) evidují pouze tržby z vedlejší podnikatelské činnosti, výjimkou jsou tržby z drobné vedlejší podnikatelské činnosti (bude upřesněno metodikou) – tyto tržby nebude nutné evidovat.
  • Ostatní neziskové organizace evidují pouze tržby z vedlejší podnikatelské činnosti, bez výjimky.

Školní jídelny evidují jen výjimečně

V praxi se evidence tržeb většiny školních jídelen a závodního stravování nedotkne. Tržby školních jídelen provozovaných příspěvkovou organizací mají režim veřejnoprávní instituce a jsou z evidence vyloučeny. Pokud půjde o školní jídelnu provozovanou soukromou školou, neeviduje tržby ze stravování žáků a zaměstnanců, ale eviduje hotovostní tržby od třetích osob.
 
Cílem je, aby zde nevznikalo nerovné postavení vůči restauracím. Proto také školní jídelna provozovaná externí cateringovou společností bude evidovat všechny tržby.

Farmářské trhy výjimku nepotřebují

Farmářské trhy obecně vstoupí do evidence až 1. března 2018. Prodej přebytků ze zahrádek na farmářském trhu (mimo podnikání) evidenci nebude podléhat. Evidován bude pouze prodej produktů v rámci podnikatelské činnosti.

Problémy s internetem

  • Podnikatel nemá k dispozici internet – zjednodušený režim

Údaje o tržbě se neodesílají online, ale nejpozději do 5 dnů, zákazník však dostává účtenku okamžitě. O zjednodušený režim je možné žádat na místně příslušném finančním úřadě od 1. září 2016.
 

  • Podnikatel eviduje online, ale internet vypadne

Po uplynutí tzv. mezní doby odezvy (minimálně dvě sekundy) je možné vystavit účtenku bez fiskálního identifikačního kódu (FIK). Údaje o tržbě musí podnikatel odeslat nejpozději do 48 hodin.

Porucha pokladního zařízení

V případě poruchy pokladního zařízení bude podnikatel normálně pokračovat v přijímání tržeb. Vzhledem k tomu, že jde o jím nezaviněný a neodvratitelný stav, nebude v takovém případě za nevydání účtenky a nezaevidování tržby sankcionován. Samozřejmě musí vzniklou situaci zdokumentovatv rozumné lhůtě evidenci obnovit. Tržby realizované po dobu poruchy pokladního zařízení pak může podnikatel zaevidovat jednou sumární částkou.

Podpora při zavedení EET

Pro podnikající fyzické osoby je připravena jednorázová sleva na dani z příjmů ve výši 5 000 Kč. Budou si ji moci uplatnit všichni poplatníci, kteří v daném zdaňovacím období poprvé zaevidovali tržbu, kterou měli podle zákona o evidenci tržeb povinnost evidovat.
 
Pokud máte k elektronické evidenci tržeb nějaký dotaz, můžete zavolat na novou informační linku (225 092 392), kde vám na vše ohledně EET odpovědí speciálně vyškolení zaměstnanci finanční správy.

Generální finanční ředitelství vydalo také Metodický pokyn k aplikaci zákona o evidenci tržeb.

Uživatelé programu POHODA nemusí kvůli EET investovat do jiného řešení, potřebné funkce získají v rámci aktualizace zdarma. Evidenci tržeb tak budou mít v programu POHODA spolu s účetnictvím. Nové funkce EET si můžou otestovat již nyní v betaverzi.

Související články:
První kroky podnikatele k evidování tržeb
Změna zákonů v souvislosti se zavedením EET
Seznamte se podrobněji se zákonem o evidenci tržeb
Co musíte zařídit před zahájením evidence tržeb?
Od září mohou podnikatelé žádat o autentizační údaje

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Komentáře

  • David
    26. 11. 2016, 15:08

    Dobrý den.
    Děkuji za super článek. Jak se to počítá u herny, když mám doplňkovou činnost prodej pití. Od kdy mám začít evidovat pití, když herny, jako hlavní činnost, se neeviduje ?
    Děkuji za odpověď.
    David

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět
  • Miloslav Kuba
    20. 09. 2016, 13:54

    evidence tržeb

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět
  • NEUMANOVÁ
    19. 09. 2016, 11:54

    prodej zboží až od 2018?

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět
  • JP
    09. 09. 2016, 13:38

    Dobrý den,
    sháním informaci, jak řešit
    1) rekreační poplatek (poplatník host, plátce JÁ, příjemce obec)
    má být na účtence i v datové zprávě pro FÚ – i když to není tržba?
    v datové zprávě s nulovou sazbou DPH (nepodléhá DPH)?
    2) úhradu faktury v hotovosti za ubytování
    jaká sazba DPH na účtence? – nemůžu přeci vydat k jedné platbě dva daňové doklady

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět
  • Iveta
    05. 09. 2016, 09:14

    Závodní stravování

    Pro přidání komentáře se přihlaste Odpovědět

Rychlé zprávy

  • Vyplácení přeplatků na daních začne po 1. dubnu 2025

    |

    Finanční správa začne vyplácet přeplatky na daních z příjmů po 1. dubnu 2025. Pokud poplatník podá daňové přiznání do tohoto data a požádá o vrácení přeplatku, částka mu bude zaslána na účet do 2. května 2025. U přiznání podaných po 1. dubnu běží 30denní lhůta pro vrácení až od data podání. Přeplatek nelze vrátit bez žádosti, kterou lze podat elektronicky přes portál MOJE daně, datovou schránkou nebo v papírové podobě na finanční úřad. Právnické osoby a podnikatelé musí uvést bankovní účet registrovaný u finanční správy.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty

4 tisíce sledujících