Informace pro účetní a podnikatele

728 x 90

Potvrzení o zaměstnání musí zaměstnavatel nově vydat i „dohodářům“

Potvrzení o zaměstnání náleží nově také lidem, kterým skončí u zaměstnavatele dohoda o provedení práce. Zaměstnavatelé musí také myslet na to, že pokud je zaměstnanec požádá o vypracování pracovního posudku, musí mu ze zákona do 15 dnů vyhovět.

Při skončení pracovního poměru, dohody o pracovní činnosti a nově také dohody o provedení práce musí předat zaměstnavatel zaměstnanci potvrzení o zaměstnání.

V potvrzení by měly být podle § 313 zákoníku práce uvedeny tyto informace:

  • údaje o zaměstnání, zda se jednalo o pracovní poměr, dohodu o pracovní činnosti nebo o dohodu o provedení práce a o době jejich trvání,
  • druh konaných prací,
  • dosaženou kvalifikaci,
  • odpracovanou dobu a další skutečnosti rozhodné pro dosažení nejvýše přípustné expoziční doby (tzn. doby, po kterou byl zaměstnanec vystaven nějakým rizikovým faktorům),
  • zda jsou ze zaměstnancovy mzdy prováděny srážky, a pokud ano, v čí prospěch, jak vysoká je pohledávka, pro kterou mají být srážky dále prováděny, jaká je výše dosud provedených srážek a jaké je pořadí pohledávky,
  • údaje o započitatelné době zaměstnání v I. a II. pracovní kategorii za dobu před 1. 1. 1993 pro účely důchodového pojištění.

Údaje o výši průměrného výdělku, o tom, zda pracovní poměr, dohoda o provedení práce nebo dohoda o pracovní činnosti byly zaměstnavatelem rozvázány z důvodu porušení povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k zaměstnancem vykonávané práci zvlášť hrubým způsobem nebo z důvodu porušení jiné povinnosti zaměstnance podle § 301a (povinnost dodržovat stanovený režim dočasně práce neschopného pojištěnce) zvlášť hrubým způsobem, a o dalších skutečnostech rozhodných pro posouzení nároku na podporu v nezaměstnanosti je zaměstnavatel nově povinen uvést na žádost zaměstnance v odděleném potvrzení pro Úřad práce.

Oddělené potvrzení pro Úřad práce se vystavuje v případě, že se bude chtít zaměstnanec registrovat do evidence uchazečů o zaměstnání. Nárok na podporu v nezaměstnanosti totiž nemá ten uchazeč o práci, se kterým byl z výše uvedených důvodů v posledních šesti měsících před zařazením do evidence uchazečů o zaměstnání ukončen pracovní poměr zaměstnavatelem.

Jestliže zaměstnanec požádá zaměstnavatele o vydání posudku o pracovní činnosti (pracovní posudek), musí mu ho zaměstnavatel do 15 dní vydat. Nemusí mu ho dát ale dříve, než v době dvou měsíců před skončením jeho zaměstnání. Pracovní posudek obsahuje písemné hodnocení práce zaměstnance, jeho kvalifikaci, schopnosti a další skutečnosti mající vztah k výkonu práce.

Pokud zaměstnanec s obsahem potvrzení o zaměstnání nebo s pracovním posudkem nebude souhlasit, může se domáhat do 3 měsíců ode dne, kdy se o jejich obsahu dozvěděl, u soudu, aby je zaměstnavatel přiměřeně upravil.

alt=WX_tipChcete mít zákony v aktuálním znění pohromadě a na jednom místě? Zkuste WINLEX – právní systém obsahující klíčové zákony a související právní předpisy České republiky především z oblastí daňového, obchodního, občanského a pracovního práva.

Zanechte komentář

Diskuse neslouží jako právní, daňová či účetní poradna. Je vyhrazena pro vzájemnou komunikaci čtenářů.

Pro přidání komentáře se přihlaste.

Rychlé zprávy

  • Vyplácení přeplatků na daních začne po 1. dubnu 2025

    |

    Finanční správa začne vyplácet přeplatky na daních z příjmů po 1. dubnu 2025. Pokud poplatník podá daňové přiznání do tohoto data a požádá o vrácení přeplatku, částka mu bude zaslána na účet do 2. května 2025. U přiznání podaných po 1. dubnu běží 30denní lhůta pro vrácení až od data podání. Přeplatek nelze vrátit bez žádosti, kterou lze podat elektronicky přes portál MOJE daně, datovou schránkou nebo v papírové podobě na finanční úřad. Právnické osoby a podnikatelé musí uvést bankovní účet registrovaný u finanční správy.

Kurzovní lístek

vlajka EU
Načítám hodnoty
vlajka USA
Načítám hodnoty

4 tisíce sledujících