Využíváme cookies pro zajištění snadnějšího použití našich webových stránek. Pokračováním v prohlížení webu předpokládáme, že s tím souhlasíte. Rozumím Více informací

Pravidla zasílání newsletterů pro e-shopy


Redakce
28. 6. 2018
Vytisknout článek Odeslat článek mailem Diskuse k článku

Obchodní sdělení jsou ošetřena dvěma právními předpisy – zákonem o některých službách informační společnosti a GDPR.

Foto: 123RF

 

Pravidla pro zasílání newsletterů v souladu s platnou legislativou? Není to jen o GDPR. Asociace pro elektronickou komerci připravila pro e-shopy přehlednou tabulku, díky které se jejich provozovatelé mohou v této oblasti lépe zorientovat.


 
Obchodníci často nerozlišují nutnost oddělit dvě samostatné, i když související, oblasti. Internetový obchod totiž musí řešit zvlášť oprávnění pro samostné rozesílání obchodních sdělení a zvlášť právní základ pro zpracování osobních údajů zákazníků.

„Na internetové obchody dopadá celá řada informačních povinností. Je to zátěž, se kterou musí provozovatelé e-shopů čím dál víc počítat. Kolem zasílání newsletterů však díky GDPR nyní probíhá médii tolik informací, že jsme považovali za nutné připomenout, co vše vlastně legislativa aktuálně upravuje a jak.

Je třeba především rozlišit dva předpisy, které se obchodních sdělení dotýkají – zákon o některých službách informační společnosti a GDPR,“ popisuje výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (dále jen „APEK“) Jan Vetyška.

Obchodníci musí vnímat, že každá z těchto norem upravuje zvláštní pravidla odděleně. Zákon o některých službách informační společnosti řídí možnosti samotného rozesílání obchodních sdělení.

Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (dále jen „GDPR“) pak upravuje pravidla, na základě kterých dochází ke zpracování osobních údajů, jež jsou k rozesílání newsletterů nezbytné. E-shop tak musí řešit oba předpisy zvlášť i současně.

Newslettery může e-shop rozesílat bez souhlasu zákazníků, má to ale svá pravidla

Jak již APEK informoval v souladu s Úřadem pro ochranu osobních údajů (dále jen „ÚOOÚ“), zasílání newsletterů svým zákazníkům (tedy těm, kteří nakoupili v e-shopu) může e-shop provádět bez nutnosti zvláštního souhlasu. V takovém případě ovšem platí, že internetový obchod musí umožnit nakupujícím odmítnout zasílání obchodních sdělení (opt-out) předem. Například tedy zaškrtávacím políčkem při potvrzení objednávky.

Současně však musí obchodník samostatně splnit informační povinnost v souladu s GDPR o zpracování osobních údajů zákazníka. A to na základě tzv. oprávněného zájmu. Tato informační povinnost by měla být splněna odděleně od obchodních podmínek. Současně by měl obchodník disponovat interním dokumentem s posouzením tohoto oprávněného zájmu.

Čtyři varianty zasílání obchodních sdělení přináší přehledná tabulka

Situace, kdy obchodník nemá žádný souhlas zákazníka ve vztahu k zasílání obchodních sdělení, je jen jednou ze čtyř variant. E-shop může totiž rozesílat newslettery také na základě souhlasů nakupujícího.

A to buď pouze se samotným zasíláním (souhlas dle aktuálního výkladu může být součástí obchodních podmínek), nebo se zpracováním osobních údajů. Nejbezpečnější variantou je mít souhlasy oba.

Varianty právních základů zasílání obchodních sdělení:
  1. Obchodník zasílá obchodní sdělení a nemá ani souhlas se zasíláním ani souhlas se zpracováním osobních údajů.
  2. Obchodník zasílá obchodní sdělení, má souhlas se zasíláním, ale nemá souhlas se zpracováním osobních údajů.
  3. Obchodník zasílá obchodní sdělení, nemá souhlas se zasíláním, ale má souhlas se zpracováním osobních údajů.
  4. Obchodník zasílá obchodní sdělení a má souhlas se zasíláním i souhlas se zpracováním osobních údajů.
Podrobné informace k jednotlivým variantám najdete v přehledné tabulce a také na obrázku níže.

Obr.: Přehled regulace v oblasti zasílání obchodních sdělení



Zdroj: APEK


Zdroj: Asociace pro elektronickou komerci

Diskuse k článku

Zatím žádný komentář.

Přidat nový příspěvek do diskuse

Přihlásit k odběru

img_cancelvykricnik



 
 
Security code 
 

Rychlé zprávy

Nárok na kompenzační bonus při souběhu SVČ a zaměstnání

22. 5. 2020 | Kompenzační bonus pro OSVČ není přiznán těm, kteří jsou zaměstnáni, pokud jim v důsledku zaměstnání vzniká účast na nemocenském pojištění. Rozhodnou částkou pro účast na nemocenském pojištění jsou 3 000 Kč. Výjimku mají zaměstnanci pracující na základě dohody o provedení práce, u nichž účast na nemocenském pojištění vzniká až překročením částky 10 000 Kč měsíčně. Zvláštním případem jsou zaměstnanci – pedagogové, u nich účast na nemocenském pojištění není překážkou vzniku nároku na kompenzační bonus.
 
Dřívější zprávy

Firmy v Pohodě
 
Daňový poradce - Písek
Daňové poradenství, vedení účetnictví i daňové evidence.
www.danovyporadcepisek.com

Daňová a účetní kancelář
daňové poradenství, vedení účetnictví
www.talab.cz

Daňový kalendář

25. 5. 2020 Přiznání DPH (za duben 2020)
25. 5. 2020 Souhrnné hlášení (za duben 2020)
25. 5. 2020 Kontrolní hlášení (za duben 2020)
1. 6. 2020 Daň z nemovitých věcí (1. splátka)

Další termíny

Kurzovní lístek

27,28 Kč
0,065 Kč
25,00 Kč
0,050 Kč

Více
Zdroj: ČNB, 25.05.2020

Ze života daňového poradce


Přihlášení k odběru newsletteru