Využíváme cookies pro zajištění snadnějšího použití našich webových stránek. Pokračováním v prohlížení webu předpokládáme, že s tím souhlasíte. Rozumím Více informací

Jak funguje crowdfunding?


Ing. Petr Jiříček, Ph.D.
11. 3. 2019
Vytisknout článek Odeslat článek mailem Diskuse k článku

S dárcovským crowdfundingem se nejčastěji setkáme v oblasti kultury.

Foto: 123RF

 

Máte-li nápad, ale nemáte-li dostatek peněz na jeho realizaci, můžete zkusit využít jako způsob financování crowdfunding. Co to je, jaké jsou druhy crowdfundingu a jak vlastně funguje, je obsahem dnešního příspěvku.


 
Crowdfunding se v poslední době prosazuje jako další z alternativních nebankovních forem financování. Využívají jej subjekty z řad individuálních žadatelů (většinou umělci), z řad veřejného sektoru s veřejně prospěšným záměrem nebo začínající (startupy) a rozvíjející se firmy, které mají zajímavý podnikatelský záměr. Společným znakem pro ně je, že nedosáhnou na úvěry obchodních bank či nebankovních firem. Pojem crowdfunding lze přeložit jako skupinové (doslovně „davové“) financování.

Slučuje tedy v sobě nový finanční trh, jenž tvoří na jedné straně poptávka po finančním kapitálu, kterou má nějaká komunita, jednotlivec či firma, a na druhé straně působí nabídka kapitálu skupiny dárců či investorů. Podle toho lze rozlišit dva základní typy crowdfundingu – dárcovský a investiční crowdfuning. Vedle toho zde působí obdobně jako na klasickém finančním trhu nejrůznější finanční zprostředkovatelé, jimiž jsou v současném digitálním věku specializované internetové platformy.

Dárcovský a investiční crowdfunding

Dárcovský crowdfunding může mít dvě mírně odlišné formy. První je tzv. benefiční crowdfunding, kdy dárci nepožadují žádné výhody či benefity z poskytnutého kapitálu. V případě individuálních subjektů jde nejčastěji o fanoušky v oblasti kultury. Zde se snaží umělci vybrat peníze na vznik např. nového filmového díla, hudebního alba či na vydání knihy. Jindy dárci přispívají na veřejně prospěšné záměry různých spolků a nadací s charitativním účelem, typickým případem jsou např. adventní koncerty.

Oproti tomu sponzorský crowdfunding se blíží např. již prověřeným postupům v oblasti vrcholového sportu, kdy dárci očekávají nějakou sponzorskou odměnu. Ta může být ve formě CD s profilem a podpisem umělce, knihy s věnováním autora, osobního setkání s umělcem, ale i nějakou formou marketingové prezentace ve prospěch dárce.

Investiční crowdfunding má rovněž dvě odlišné formy. První je podílový (equity) crowdfunding. V případě equity crowdfundingu je odměnou pro investora získání podílu ve vlastním kapitálu (equity) firmy, čímž může očekávat v budoucnu podíly na zisku podporované firmy.

Druhou formou je dluhový crowdfunding. Zde se drobní investoři skládají na půjčku firmě a stávají se jejími úvěrovými věřiteli. Obdobně jako u bankovních úvěrů jsou stanoveny splátky, doba splacení a výše úrokové sazby.

Crowdfunding využívá při nabídce projektu díky minimálním transakčním nákladům výhod sociálních sítí. Projekt určený ke skupinovému dárcovskému financování musí být dobře připraven a komunikován. Výhodné bývá na internetu umístěné marketingové video.

V případě dárcovského crowdfundingu je nutné dbát na dodržení etiky. U sponzorského crowdfundingu je důležité pro dobré renomé obdarovaného dodržet slíbené odměny sponzorům. V případě equity crowdfundingu je nutno důkladně prezentovat ekonomickou a obchodní stránku projektu, u dluhového crowdfundingu pak dbát na řádné splácení jistiny a úroku skupinovým věřitelům.

V České republice z hlediska zprostředkování crowdfundingu fungují jak mezinárodní internetové platformy, tak platformy národní. Ze zahraničních například IT společnost Warhorse Studios získala v rámci equity crowdfundingu prostřednictvím globální platformy Kickstarter 1,1 milionu liber na vývoj počítačové hry Kingdom Come.

Obdobně získala financování česká firma Lime&Tonic, která nabídla svým fanouškům 10 % akcií jako podíl na svém základním kapitálu prostřednictvím mezinárodní platformy Seedrs. Mezi další platformy equity crowdfundingu, většinou původem z USA, patří například Patreon, CrowdCube; na Slovensku funguje StartLab.

Mezi české zprostředkovatele patří od roku 2002 internetová platforma HitHit, která se prezentuje zejména v oblasti dárcovského crowdfundingu v nabídce kulturně, komunitně a environmentálně zaměřených projektů a částečně i v oblasti equity crowdfundingu. Platforma např. zprostředkovala dárcovské financování pro nahrávání nového hudebního alba skupině Mucha či zpěvačce Monice Načevě.

Obr.: Obchodní schéma crowdfundingu


Zdroj: HitHit

Dalším významným hráčem na českém trhu je platforma Fundlift, kterou v roce 2015 založila finanční skupina Roklen společně s investiční skupinou Rockway. Ta působí výhradně v oblasti equity crowdfundingu a dluhového crowdfundingu, když nabízí nákup tzv. minibondů, investičních certifikátů či podílů určených na financování startupů či malých rozvíjejících se firem, působících v prakticky všech odvětví průmyslu a služeb.

Internetové platformy fungují na provizním principu, např. HitHit udává provizi ve výši 9 % z realizovaného projektu. Z neúspěšných projektů si provizi neúčtuje a již zaslané příspěvky zasílá původním dárcům zpět.

Co se týče výše zprostředkovaného kapitálu, největší domácí platforma Fundlift zprostředkovala dosud financování ve výši 279 milionů Kč, menší internetová platforma Penězdroj vybrala na všechny formy crowdfundingu 1,59 milionů Kč.

Obr.: Příklady crowdfundingových organizací

Zdroje: HitHit, Penězdroj, Kickstarter, Fundlift
 
Pro článek byly mimo výše uvedených použity údaje také z:

Redakce časopisu Bankovnictví: Crowdfunding jako netradiční forma financování projektů. Bankovnictví 4/2014.
Sobková, M.: Český crowdfunding – uspějí v něm velcí hráči? Bankovnictví 12/2015.
Wikipedia
Vytisknout článek Odeslat článek mailem

Diskuse k článku

Zatím žádný komentář.

Přidat nový příspěvek do diskuse

Přihlásit k odběru

img_cancelvykricnik



 
 
Security code 
 

Užitečné informace




Firmy v Pohodě
 
Geodézie Pardubice s.r.o.
Geodetické práce v katastru nemovitostí a inženýrské geodezii
www.geodeziepce.cz

KAMAP s.r.o.
Počítačový servis a internetový obchod "vše pro domácnost a kancelář".
www.kamap.cz

Daňový kalendář

27. 5. 2019 Souhrnné hlášení (za duben 2019)
27. 5. 2019 Kontrolní hlášení (za duben 2019)
27. 5. 2019 Přiznání DPH (za duben 2019)
31. 5. 2019 Daň z nemovitých věcí (1.splátka)

Další termíny

Kurzovní lístek

25,77 Kč
0,015 Kč
23,07 Kč
0,025 Kč

Více
Zdroj: ČNB, 20.05.2019

Ze života daňového poradce


Přihlášení k odběru newsletteru