Využíváme cookies pro zajištění snadnějšího použití našich webových stránek. Pokračováním v prohlížení webu předpokládáme, že s tím souhlasíte. Rozumím Více informací

Vláda chce podnikatelům snižovat zbytečnou administrativu


Bc. Michaela Sobotková
12. 1. 2012
Vytisknout článek Odeslat článek mailem Diskuse k článku

Novela živnostenského zákona upouští i od povinného oznamování změny adresy místa podnikání při stěhování, pokud ji má živnostník stejnou jako adresu trvalého bydliště a chce tento stav zachovat i nadále.

Foto: Fotolia.eu

 

O rovných dvanáct miliard korun na dvaašedesát se podařilo snížit administrativní náklady živnostníkům v roce 2010. Do konce volebního období chce vláda odbourat další zbytečné paragrafy a plánuje snížení administrativní zátěže podnikatelů a firem o dalších jedenáct miliard.


 
Jako jednu ze svých priorit si vláda vytyčila snižování administrativní zátěže živnostníkům. Považuje to za důležité obzvlášť v současné době, kdy hrozí riziko návratu ekonomické recese. „Naším cílem je, abychom naopak motivovali k podnikatelské aktivitě. Jenom ta pomáhá vytvářet nová pracovní místa, respektive pomáhá vytvářet prostředí pro to, aby živnostníci dokázali uživit sami sebe,“ řekl premiér Petr Nečas.
 
Snižovat administrativní zátěž a realizovat úspory se daří v současnosti například novelou živnostenského zákona, která přinesla jak snadnější stěhování provozoven, tak i rozšíření služeb centrálních registračních míst či zrušila nepotřebné označování provozoven. „Jenom tento krok vedl k úspoře administrativních výdajů ve výši více než čtvrt miliardy korun,“ uvedl premiér.
 
Dalším příkladem je novela vodního zákona, která výrazně zjednodušuje administrativu spojenou s výstavbou malých čističek vod. Jejich výstavbu už stačí pouze ohlásit. Tato novela šetří podnikatelům přes 400 milionů korun ročně.

Snížení administrativy kvůli statistickým šetřením


Třetím příkladem je novela zákona o léčivech, která přináší jednodušší posuzování žádostí o změnu registrací a zjednodušuje další procesy spojené s registrací léčiv, takže úspora ve zbytečných a zrušených administrativních úkonech dosahuje na 35 milionů korun ročně.
 
Cílem vlády je také snížení zbytečné administrativy v oblasti výkaznictví. Zejména v povinnosti podnikatelů kvůli statistickým šetřením. Jedná se celkem o dvě stě dotazníků, výkazů a formulářů, ať už z ministerstev nebo Českého statistického úřadu. V řadě případů ke zjednodušení či zrušení této zbytečné povinnosti již došlo.
 
„Chceme prověřit všechny oblasti, zda někde nezískává stát duplicitní údaje,“ prohlásil premiér s tím, že vláda bude usilovat o to, aby údaje sbíral zejména Český statistický úřad a poté údaje distribuoval na jednotlivá ministerstva. „Chceme, aby se zavedlo heslo: Jedna firma, jeden statistický výkaz, jeden úřad,“ doplnil premiér.

Elektronické formuláře na jednom místě


Ministerstvo průmyslu a obchodu hodlá sjednotit používané elektronické formuláře na jedno místo. Ministr Martin Kuba upozornil také na nutnost vyvarovat se zbytečné administrativy při zavádění evropských předpisů nad rámec požadavků Evropské unie.

„Jde nám o to, aby byl proces podnikání v České republice co nejatraktivnější a bylo podnikatelům partnerem. Nechceme ani, aby stát vytvářel podnikatelům překážky, ale aby se naopak věnoval pomoci českým občanům a firmám, které táhnou ekonomiku dopředu,“ vzkázal ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba.
 
Ministerstvo průmyslu a obchodu v průběhu ledna spustí internetovou stránku www.zjednodusujeme.cz, kam bude možné zasílat návrhy nejen od podnikatelů. Lidé zde budou moci upozorňovat na legislativu, kterou považují za nadbytečnou. Tyto nápady bude ministerstvo pravidelně vyhodnocovat.


Zdroj: Vláda
Vytisknout článek Odeslat článek mailem

Diskuse k článku

Zatím žádný komentář.

Přidat nový příspěvek do diskuse

Přihlásit k odběru

img_cancelvykricnik



 
 
Security code 
 

Užitečné informace




Firmy v Pohodě
 
DoVa-VANÍKs.r.o.
prodej nářadí a nástrojů, zahradní technika
www.dovavanik.cz

A-D consult spol. s r.o.
Komplexní ekonomické služby pro podnikatele.
www.adconsult.cz

Daňový kalendář

25. 11. 2019 Souhrnné hlášení (za říjen 2019)
25. 11. 2019 Kontrolní hlášení (za říjen 2019)
25. 11. 2019 Přiznání DPH (za říjen 2019)
2. 12. 2019 Daň z nemovitých věcí (2.splátka)

Další termíny

Kurzovní lístek

25,59 Kč
0,090 Kč
23,25 Kč
0,095 Kč

Více
Zdroj: ČNB, 13.11.2019

Ze života daňového poradce


Přihlášení k odběru newsletteru