Využíváme cookies pro zajištění snadnějšího použití našich webových stránek. Pokračováním v prohlížení webu předpokládáme, že s tím souhlasíte. Rozumím Více informací

Elektronický podpis – k čemu je dobrý a jak jej získat?


Ing. Radek Bílý, QÚD
26. 10. 2016
Vytisknout článek Odeslat článek mailem Diskuse k článku

Kvalifikovaný certifikát může být velkým pomocníkem hlavně podnikatelům – fyzickým osobám, kteří nepoužívají datovou schránku.

Foto: Adobe Stock

 

Zákon rozlišuje elektronický podpis, který identifikuje fyzickou osobu, a elektronickou značku, kterou se prokazuje právnická osoba (obdoba firemního razítka). Komu se vlastnictví elektronického podpisu vyplatí a jak jej můžete získat?


 

Co je to elektronický podpis?

Elektronický podpis, zaručený elektronický podpis či digitální podpis jsou nesprávné výrazy pro kvalifikovaný certifikát. Jedná se o specifická data, která v počítači nahrazují vlastnoruční ověřený podpis fyzické osoby. Pravidla spojená s kvalifikovaným certifikátem jsou legislativně ošetřena zákonem č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu.

Zákon rozlišuje elektronický podpis, který identifikuje fyzickou osobu, a elektronickou značku, kterou se prokazuje právnická osoba (obdoba firemního razítka).
 
Vedle kvalifikovaného certifikátu se ještě můžeme setkat s komerčním certifikátem, který je však určen pro konkrétní osoby (skupiny osob) a řeší například bezpečné přihlašování. Typickým příkladem osobního komerčního certifikátu je certifikát získaný od banky pro přístup k elektronickému bankovnictví.
 
Na rozdíl od kvalifikovaného certifikátu není komerční certifikát automaticky uznáván úřady státní správy. Na jeho použití se musí komunikující strany dohodnout (banka – klient banky).

Jaké je použití kvalifikovaného certifikátu zejména v podnikatelské sféře?

V této části se budu věnovat praktickému používání kvalifikovaného certifikátu na úkor vlastní technické podstaty. Domnívám se, že běžný uživatel neřeší, jak to „uvnitř“ funguje, ale spíše co to umí a jak toho využít. Koho technická stránka zajímá, jistě si potřebné informace najde.
 
Kvalifikovaný certifikát může být velkým pomocníkem hlavně podnikatelům – fyzickým osobám, kteří nepoužívají datovou schránku. U právnických osob, které mají datovou schránku zřízenu automaticky při vzniku, je kvalifikovaný certifikát vhodný až nezbytný tam, kde má například společnost s ručením omezeným více jednatelů. Pak i dokumenty zasílané datovou schránkou je dobré opatřit kvalifikovaným certifikátem konkrétního jednatele.
 
Praktické využití se nabízí již ze samotné definice kvalifikovaného certifikátu (dále jen „KC“) uvedené výše – vlastnoruční ověřený podpis:
 
  • E-mailová komunikace
Při e-mailové komunikaci můžeme maily pomocí KC podepisovat, ale také šifrovat.


 

Odeslaný podepsaný e-mail má pak příznak podepsání.
 

 
 
  • Podání daňových přiznání přes portál EPO
Různé druhy daňových přiznání můžeme (v mnoha případech dokonce musíme) podat elektronicky. K tomu slouží buď datová schránka, prostřednictvím které se zasílají přiznání jako soubory v dané struktuře (formát souborů XML), nebo portál Finanční správy ČR zvaný EPO.
 
Na portálu EPO můžeme příslušné daňové přiznání přímo vyplnit. Pokud přiznání zpracováváme v jiném externím software (např. DPH v účetním programu), můžeme toto přiznání pro kontrolu a odeslání načíst prostřednictvím vygenerovaného XML souboru do portálu EPO. Po kontrole chyb můžeme odeslat. K podpisu přiznání můžeme použít KC.
 

 
 
  • Elektronický podpis PDF dokumentů
Využijeme například k podpisu smluv či jiných dokumentů. Takto podepsaný dokument má stejnou váhu jako dokument podepsaný ověřeným podpisem. Pokud si PDF dokument zobrazíme v programu Adobe Reader, můžeme podpis přiřadit následovně.
 


 
Po kroku 4 „Vytvořit nový obdélník pro podpis…“ se tahem myši na zvoleném místě označí velikost vkládaného podpisu.
 

 
 
Další příklady možností využití kvalifikovaného certifikátu:
  • podání přehledu o příjmech a výdajích OSVČ,
  • podání přihlášky a odhlášky k nemocenskému pojištění,
  • při elektronické komunikaci se státní správou,
  • při elektronické komunikaci s krajskými a městskými úřady,
  • při elektronické komunikaci se zdravotními pojišťovnami,
  • podání žádosti o sociální dávky,
  • podávání žádostí o dotace EU,
  • při podepisování faktur.

Kde můžeme kvalifikovaný certifikát získat?

Certifikáty můžeme získat u poskytovatelů certifikačních služeb. Kvalifikovaný certifikát, který jako jediný může sloužit pro komunikaci se státní správou, však mohou poskytnout pouze akreditované certifikační autority. V rámci akreditace musí tyto autority, oproti ostatním poskytovatelům certifikačních služeb, splňovat přísná kritéria, zejména v oblasti ochrany osobních údajů.
 
Akreditované certifikační autority jsou v současné době tři:
  • První certifikační autorita, a. s.
  • Česká pošta, s. p.
  • eIdentity a. s.
Seznam akreditovaných certifikačních autorit spravuje Ministerstvo vnitra ČR.




Článek byl připravený ve spolupráci s Daňovou kanceláří Ing. Radek Bílý.


Zdroj: PostSignum, Digipodpis, Wikipedia
Vytisknout článek Odeslat článek mailem

Diskuse k článku

Linda
2. 9. 2017 15:21:30
Vlastním certifikát od České pošty, ale neumím ho použít jako elektronický podpis, např. při korespondenci s exekučními úřady /na email přes seznam.cz/. Jsem OSVČ vykonávající mzdovou agendu pro malou firmu. Děkuji předem za radu, jak mám postupovat.
Hlášení závadného obsahu

Přidat nový příspěvek do diskuse

Přihlásit k odběru

img_cancelvykricnik



 
 
Security code 
 

Užitečné informace




Firmy v Pohodě
 
Agentura VIKA
Jazyková škola a vzdělávací agentura
www.vika.cz

Švéda Miroslav - BSIT.CZ
Prodej-správa-implementace produktů STORMWARE, IT, EZS, CCTV, EPS.
www.bsit.cz

Daňový kalendář

27. 5. 2019 Souhrnné hlášení (za duben 2019)
27. 5. 2019 Kontrolní hlášení (za duben 2019)
27. 5. 2019 Přiznání DPH (za duben 2019)
31. 5. 2019 Daň z nemovitých věcí (1.splátka)

Další termíny

Kurzovní lístek

25,82 Kč
0,030 Kč
23,18 Kč
0,092 Kč

Více
Zdroj: ČNB, 23.05.2019

Ze života daňového poradce


Přihlášení k odběru newsletteru