Využíváme cookies pro zajištění snadnějšího použití našich webových stránek. Pokračováním v prohlížení webu předpokládáme, že s tím souhlasíte. Rozumím Více informací

Elektronický podpis – k čemu je dobrý a jak jej získat?


Ing. Radek Bílý, QÚD
26. 10. 2016
Vytisknout článek Odeslat článek mailem Diskuse k článku

Kvalifikovaný certifikát může být velkým pomocníkem hlavně podnikatelům – fyzickým osobám, kteří nepoužívají datovou schránku.

Foto: Adobe Stock

 

Zákon rozlišuje elektronický podpis, který identifikuje fyzickou osobu, a elektronickou značku, kterou se prokazuje právnická osoba (obdoba firemního razítka). Komu se vlastnictví elektronického podpisu vyplatí a jak jej můžete získat?


 

Co je to elektronický podpis?

Elektronický podpis, zaručený elektronický podpis či digitální podpis jsou nesprávné výrazy pro kvalifikovaný certifikát. Jedná se o specifická data, která v počítači nahrazují vlastnoruční ověřený podpis fyzické osoby. Pravidla spojená s kvalifikovaným certifikátem jsou legislativně ošetřena zákonem č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu.

Zákon rozlišuje elektronický podpis, který identifikuje fyzickou osobu, a elektronickou značku, kterou se prokazuje právnická osoba (obdoba firemního razítka).
 
Vedle kvalifikovaného certifikátu se ještě můžeme setkat s komerčním certifikátem, který je však určen pro konkrétní osoby (skupiny osob) a řeší například bezpečné přihlašování. Typickým příkladem osobního komerčního certifikátu je certifikát získaný od banky pro přístup k elektronickému bankovnictví.
 
Na rozdíl od kvalifikovaného certifikátu není komerční certifikát automaticky uznáván úřady státní správy. Na jeho použití se musí komunikující strany dohodnout (banka – klient banky).

Jaké je použití kvalifikovaného certifikátu zejména v podnikatelské sféře?

V této části se budu věnovat praktickému používání kvalifikovaného certifikátu na úkor vlastní technické podstaty. Domnívám se, že běžný uživatel neřeší, jak to „uvnitř“ funguje, ale spíše co to umí a jak toho využít. Koho technická stránka zajímá, jistě si potřebné informace najde.
 
Kvalifikovaný certifikát může být velkým pomocníkem hlavně podnikatelům – fyzickým osobám, kteří nepoužívají datovou schránku. U právnických osob, které mají datovou schránku zřízenu automaticky při vzniku, je kvalifikovaný certifikát vhodný až nezbytný tam, kde má například společnost s ručením omezeným více jednatelů. Pak i dokumenty zasílané datovou schránkou je dobré opatřit kvalifikovaným certifikátem konkrétního jednatele.
 
Praktické využití se nabízí již ze samotné definice kvalifikovaného certifikátu (dále jen „KC“) uvedené výše – vlastnoruční ověřený podpis:
 
  • E-mailová komunikace
Při e-mailové komunikaci můžeme maily pomocí KC podepisovat, ale také šifrovat.


 

Odeslaný podepsaný e-mail má pak příznak podepsání.
 

 
 
  • Podání daňových přiznání přes portál EPO
Různé druhy daňových přiznání můžeme (v mnoha případech dokonce musíme) podat elektronicky. K tomu slouží buď datová schránka, prostřednictvím které se zasílají přiznání jako soubory v dané struktuře (formát souborů XML), nebo portál Finanční správy ČR zvaný EPO.
 
Na portálu EPO můžeme příslušné daňové přiznání přímo vyplnit. Pokud přiznání zpracováváme v jiném externím software (např. DPH v účetním programu), můžeme toto přiznání pro kontrolu a odeslání načíst prostřednictvím vygenerovaného XML souboru do portálu EPO. Po kontrole chyb můžeme odeslat. K podpisu přiznání můžeme použít KC.
 

 
 
  • Elektronický podpis PDF dokumentů
Využijeme například k podpisu smluv či jiných dokumentů. Takto podepsaný dokument má stejnou váhu jako dokument podepsaný ověřeným podpisem. Pokud si PDF dokument zobrazíme v programu Adobe Reader, můžeme podpis přiřadit následovně.
 


 
Po kroku 4 „Vytvořit nový obdélník pro podpis…“ se tahem myši na zvoleném místě označí velikost vkládaného podpisu.
 

 
 
Další příklady možností využití kvalifikovaného certifikátu:
  • podání přehledu o příjmech a výdajích OSVČ,
  • podání přihlášky a odhlášky k nemocenskému pojištění,
  • při elektronické komunikaci se státní správou,
  • při elektronické komunikaci s krajskými a městskými úřady,
  • při elektronické komunikaci se zdravotními pojišťovnami,
  • podání žádosti o sociální dávky,
  • podávání žádostí o dotace EU,
  • při podepisování faktur.

Kde můžeme kvalifikovaný certifikát získat?

Certifikáty můžeme získat u poskytovatelů certifikačních služeb. Kvalifikovaný certifikát, který jako jediný může sloužit pro komunikaci se státní správou, však mohou poskytnout pouze akreditované certifikační autority. V rámci akreditace musí tyto autority, oproti ostatním poskytovatelům certifikačních služeb, splňovat přísná kritéria, zejména v oblasti ochrany osobních údajů.
 
Akreditované certifikační autority jsou v současné době tři:
  • První certifikační autorita, a. s.
  • Česká pošta, s. p.
  • eIdentity a. s.
Seznam akreditovaných certifikačních autorit spravuje Ministerstvo vnitra ČR.




Článek byl připravený ve spolupráci s Daňovou kanceláří Ing. Radek Bílý.


Zdroj: PostSignum, Digipodpis, Wikipedia
Vytisknout článek Odeslat článek mailem

Diskuse k článku

Linda
2. 9. 2017 15:21:30
Vlastním certifikát od České pošty, ale neumím ho použít jako elektronický podpis, např. při korespondenci s exekučními úřady /na email přes seznam.cz/. Jsem OSVČ vykonávající mzdovou agendu pro malou firmu. Děkuji předem za radu, jak mám postupovat.
Hlášení závadného obsahu

Přidat nový příspěvek do diskuse

Přihlásit k odběru

img_cancelvykricnik



 
 
Security code 
 

Užitečné informace




Firmy v Pohodě
 
Účetní poradenství
Zpracování účetnictví, daňové evidence, mezd a daňových přiznání


Synekie RP s.r.o.
Kompletně zpracujeme Vaše účetnictví a mzdové účetnictví.
www.synekie-rp.cz

Daňový kalendář

27. 5. 2019 Souhrnné hlášení (za duben 2019)
27. 5. 2019 Kontrolní hlášení (za duben 2019)
27. 5. 2019 Přiznání DPH (za duben 2019)
31. 5. 2019 Daň z nemovitých věcí (1.splátka)

Další termíny

Kurzovní lístek

25,78 Kč
0,010 Kč
23,10 Kč
0,023 Kč

Více
Zdroj: ČNB, 21.05.2019

Ze života daňového poradce


Přihlášení k odběru newsletteru