Elektronická evidence tržeb (dále jen „EET“) spočívá v online evidování plateb v okamžiku jejich uskutečnění, přičemž se vztahuje pouze na platby vymezené
zákonem o evidenci tržeb. V ideálním případě je samotný postup EET následující – během platby podnikatel odešle Finanční správě data o transakci a vzápětí od ní obdrží
potvrzení o přijetí s unikátním kódem účtenky (fiskální identifikační kód, tzv.
FIK).
To celé by mělo zabrat jenom chvilku – navrhovaná mezní doba odezvy jsou
dvě sekundy. Pak už jen podnikatel účtenku s kódem vytiskne a předá zákazníkovi, který ji může (ale nemusí) převzít. Jestliže se nepodaří včas navázat spojení se serverem EET, je nutné
odeslat tržbu do 48 hodin od okamžiku uskutečnění evidované tržby.
Obr.: Jak funguje EET?
Fáze EET
Elektronicky tržby musí evidovat poplatník daně z příjmů fyzických nebo právnických osob, pokud platí daně v České republice, přičemž se jedná o
platby provedené v hotovosti, šekem, směnkou, stravenkami apod.
Ministerstvo financí zavádělo EET
v postupných vlnách: první fáze EET byla spuštěna roku 2016 a dotkla se například ubytovacích a stravovacích služeb, druhá vlna přišla v březnu 2017 a zapojila velkoobchod a maloobchod.
Třetí a čtvrtá vlna přijde společně
1. května 2020. Jaké činnosti do těchto vln spadají?
Tab.: Příklady činností 3. a 4. vlny EET
NACE |
Popis |
Fáze |
56 |
Stravování a pohostinství (tržby, které nejsou stravovací službou) |
3. |
49.32 |
Taxislužba |
3. |
10.7, 10.1 |
Podnikatelé ve výrobě (pekaři) |
3. |
14 |
Výroba oděvů |
4. |
20.4 |
Výroba mýdel, parfémů apod. |
4. |
95 |
Opravy počítačů a výrobků pro osobní potřebu (hodinový manžel) |
4. |
Některé tržby budou ale i nadále z povinné evidence
vyloučeny, například:
- poštovní služby,
- jízdné v pravidelné přepravě,
- stravování a ubytování žákům a studentům poskytované školou,
- prodej zboží či služeb prostřednictvím prodejního automatu (nesmí být připojen k síti a vybaven tiskárnou),
- ZTP/P nevidomí a hluchoslepí,
- prodej sladkovodních ryb a souvisejících služeb v období od 18. do 24. prosince v provozovně.
Jak postupovat při zřízení EET
Než začnete evidovat tržby, je třeba udělat několik kroků:
- Získat autentizační údaje (dále jen „ AÚ“) – tj. jméno a heslo. Můžete o ně požádat buď elektronicky na Daňovém portálu pomocí přihlašovacích údajů do datové schránky, nebo osobně na kterémkoli finančním úřadě.
- Přihlásit se do webové aplikace EET – pomocí AÚ. Zde můžete spravovat své certifikáty i údaje o provozovnách. Jakmile s EET začnete, uvidíte tu také údaje o evidovaných tržbách.
- Zaevidovat provozovnu – v aplikaci musíte oznámit údaje o všech provozovnách, ve kterých se budou tržby evidovat. Každá provozovna obdrží číslo, které se objeví i na účtence a zasílá se také Finanční správě.
- Vygenerovat certifikát – ten slouží k jednoznačné identifikaci při zasílání údajů o tržbách. Můžete mít jeden certifikát pro všechny pokladny a provozovny nebo více. (Podrobný postup je přímo na stránkách Finanční správy.)
- Certifikát nainstalovat.
Jak nainstalovat certifikát do programu POHODA
Pokud při své práci používáte výhradně počítač, je pro vás účetní
program POHODA ideálním řešením také pro EET. Nemusíte investovat do jiného systému, potřebné funkce jsou v rámci aktuální licence programu
zdarma. Jediné, co je potřeba si zajistit, je připojení k internetu. Určitě také oceníte, že funkce pro EET si můžete
vyzkoušet nanečisto.

Abyste mohli evidovat tržby z účetního programu POHODA, je potřeba mít
aktuální verzi programu pro rok 2020. Jedná se o předplatné služeb
SERVIS, ke kterému automaticky získáváte služby zákaznické podpory, pravidelné aktualizace programu, ale také naše mobilní aplikace
mPOHODA a
mKasa zcela zdarma. Díky aplikacím zvládnete i v terénu vystavit prodejní doklad a odeslat jej na EET, a to přímo ze svého mobilu.
Instalace certifikátu v programu POHODA
Abyste mohli certifikát správně nainstalovat, budete potřebovat:
- aktuální verzi programu POHODA,
- autorizační certifikáty a čísla provozoven, které vám byly vydány za účelem EET.
Na základě žádosti vygenerovaný certifikát je nutné nainstalovat přímo do vašeho počítače (zařízení), ze kterého chcete tržby evidovat. Vyberete soubor certifikátu a dvojklikem myši spustíte
Průvodce importem certifikátu. Umístění úložiště zvolíte
Aktuální uživatel:
Tlačítkem
Další přejdete na druhou stranu průvodce, kde zkontrolujete, že název souboru je správný.
V průvodci ponecháte vybrané úložiště certifikátu na volbě
Automaticky vybrat úložiště certifikátů na základě typu certifikátu a ukončete průvodce tlačítkem
Další a
Dokončit.

V případě, že používáte operační systém
Windows XP, Windows Vista nebo starší verze Windows Server (Windows Server 2008 a starší), nainstalujte certifikát s volbou
Označit tento klíč jako exportovatelný. Pokud volbu nezatrhnete, nebude fungovat komunikace
programu POHODA se serverem EET. Zárověň u těchto operačních systémů nebude fungovat komunikace v případě, že používáte Proxy server. V tom případě lze doporučit použít např.
Forefront TMG Client.
Konec platnosti certifikátů
Na závěr upozorňujeme ty, kteří
evidují tržby od 2. vlny (tj. od března 2017), že právě nyní
končí platnost jejich pokladních certifikátů a je potřeba je vyměnit za nové. Po expiraci certifikát není možné obnovit ani prodloužit.
Dobu platnosti pokladního certifikátu ověříte ve webové aplikaci EET, můžete si zde také nastavit službu upozornění na konec platnosti. Ta vám pak na e-mail zašle oznámení.
Související článek:
Jak na EET v programu POHODA – 2. díl