Využíváme cookies pro zajištění snadnějšího použití našich webových stránek. Pokračováním v prohlížení webu předpokládáme, že s tím souhlasíte. Rozumím Více informací

Evidenční list důchodového pojištění za rok 2015


Redakce
21. 7. 2016
Vytisknout článek Odeslat článek mailem Diskuse k článku

K povinnostem zaměstnavatele patří mimo jiné i vedení záznamů pro účely důchodového pojištění.

Foto: Fotolia

 

Evidenční list důchodového pojištění za rok 2015 by měl mít již u sebe zpravidla každý zaměstnanec. Co dělat, když některý evidenční list v evidenci ČSSZ chybí nebo uvedené údaje nesouhlasí? Jaké povinnosti má zaměstnavatel?


 
K povinnostem zaměstnavatele patří vést záznamy pro účely důchodového pojištění. Každoročně je také povinen vyhotovit evidenční list důchodového pojištění („ELDP“) za každého zaměstnance účastného důchodového pojištění a do konce května ho zaslat České správě sociálního zabezpečení („ČSSZ“). Údaje uvedené v evidenčním listu zpracuje ČSSZ do tzv. konta důchodového pojištění.
 
Na evidenčním listu je uvedena doba účasti na důchodovém pojištění, vyměřovací základ (v zásadě hrubý příjem zaměstnance, ze kterého bylo odvedeno pojistné) a tzv. vyloučené doby (doby trvání omluvných důvodů – nejčastěji doby dočasné pracovní neschopnosti). Na základě těchto údajů rozhoduje ČSSZ o tom, zda vznikne nárok na důchod starobní nebo pozůstalostní či invalidní.
 
Lidé si mohou sami několika způsoby ověřit, zda má ČSSZ v evidenci všechny ELDP – online prostřednictvím ePortálu ČSSZ nebo z informativního osobního listu důchodového pojištění, o který lze jednou ročně zdarma ČSSZ požádat.

Co dělat, když některý ELDP v evidenci ČSSZ chybí nebo uvedené údaje nesouhlasí?

Pokud zaměstnanec zjistí, že jeho zaměstnavatel nepředložil ČSSZ některý z evidenčních listů, je třeba kontaktovat dotyčného zaměstnavatele (případně jeho právního nástupce či likvidátora) a vyzvat jej k dodatečnému splnění jeho povinnosti.
 
Pokud zaměstnavatel nekomunikuje nebo již neexistuje, je vhodné se obrátit na okresní správu sociálního zabezpečení („OSSZ“). Ta existujícího zaměstnavatele vyzve k dodatečnému doložení ELDP. V případě zaniklého zaměstnavatele OSSZ poradí, jakým dalším způsobem je možné chybějící dobu zaměstnání prokázat.
 
Jestliže zaměstnanec zjistí nesoulad v údajích uvedených v ELDP, např. určité období jeho zaměstnání není evidováno jako doba pojištění, požádá zaměstnavatele o opravu. V případě, že by mu zaměstnavatel nevyhověl, může se obrátit na OSSZ, aby spor mezi ním a zaměstnavatelem vyřešila. Ta následně rozhodne o správnosti údajů.

Kdy se ELDP nevyhotovuje?

Evidenční list se nevede pouze v případě, jde-li o výdělečnou činnost, která svým rozsahem nezakládá účast na nemocenském a důchodovém pojištění. To je například činnost vykonávaná na základě dohody o provedení práce, kdy je zaměstnanci zúčtován příjem v maximální částce 10 000 Kč měsíčně, či tzv. zaměstnání malého rozsahu bez vzniku účasti na pojištění. Zaměstnání malého rozsahu se vyznačuje tím, že buď vůbec nebyl sjednán započitatelný příjem, nebo je tento příjem nižší než rozhodný příjem, který v současné době činí 2 500 Kč.

Jaké povinnosti má zaměstnavatel?

Zaměstnavatelé vedou a předkládají ELDP za každého zaměstnance vždy za příslušný kalendářní rok (případně za část roku, pokud došlo k zahájení zaměstnání nebo k jeho ukončení v průběhu kalendářního roku). Zaměstnavatel vyhotoví dva stejnopisy ELDP, kdy jeden předá zaměstnanci a druhý, podepsaný zaměstnancem, si ponechá ve své evidenci. Originál ELDP odešle prostřednictvím příslušné OSSZ v zákonem stanovené lhůtě ČSSZ.
 
Zaměstnavatel je povinen předložit evidenční list za příslušný kalendářní rok nejpozději do konce května následujícího kalendářního roku (zápis do ELDP musí být proveden nejpozději do 30. dubnado 30 dnů ode dne zápisu údajů musí být předložen ČSSZ). Pokud zaměstnavatel zanikne, je povinen předložit ELDP do 30 dnů ode dne svého zániku.


Zdroj: Česká správa sociálního zabezpečení
Vytisknout článek Odeslat článek mailem

Diskuse k článku

Zatím žádný komentář.

Přidat nový příspěvek do diskuse

Přihlásit k odběru

img_cancelvykricnik



 
 
Security code 
 

Užitečné informace




Firmy v Pohodě
 
BARY SERVIS s.r.o.
Komplexní vedení účetnictví a daní.
www.baryservis.cz

Snakesub, s.r.o.
Prodej potápěčských, šnorchlovacích i plaveckých potřeb
www.snakesub.cz

Daňový kalendář

25. 7. 2019 Souhrnné hlášení (za červen 2019 a 2. čtvrtletí 2019)
25. 7. 2019 Kontrolní hlášení (za červen 2019 a 2. čtvrtletí 2019)
25. 7. 2019 Přiznání DPH (za červen 2019)
25. 7. 2019 Přiznání DPH (za 2. čtvrtletí 2019)

Další termíny

Kurzovní lístek

25,55 Kč
-0,040 Kč
22,76 Kč
-0,055 Kč

Více
Zdroj: ČNB, 19.07.2019

Ze života daňového poradce


Přihlášení k odběru newsletteru