Nová úprava cenných papírů od 1. 1. 2014
Nabytím účinnosti
zákona č. 89/2012 Sb., nový občanský zákoník („NOZ“), byl
zrušen mimo jiné také
zákon o cenných papírech, což přineslo i změnu v pojetí cenných papírů. Vymezení cenných papírů obsahuje § 514 NOZ:
„Cenný papír je listina, se kterou je právo spojeno takovým způsobem, že je po vydání cenného papíru nelze bez této listiny uplatnit ani převést“.
NOZ pak v § 525 definuje
zaknihovaný cenný papír:
„Je-li cenný papír nahrazen zápisem do příslušné evidence a nelze-li jej převést jinak než změnou zápisu v této evidenci, jedná se o zaknihovaný cenný papír“.
Vzhledem ke změně terminologie se
ruší dosud užívané dělení cenných papírů na listinné a zaknihované, neboť podle NOZ není zaknihovaný cenný papír cenným papírem, jelikož zde chybí základní znak cenného papíru, kterým je listina.
Novela zákona o daních z příjmů od 1. 1. 2014
Z důvodu výše uvedené změny terminologie bylo do
zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů („ZDP“), vloženo ustanovení § 21b odst. 3, které říká, že:
„Ustanovení tohoto zákona upravující cenné papíry se pro účely daní z příjmů obdobně použijí i pro zaknihované cenné papíry“.
Pokud jde o zdanění příjmů z prodeje cenných papírů, dochází
od 1. 1. 2014 k podstatné změně v oblasti osvobození těchto příjmů. Jednak dochází ke sjednocení časového testu z šesti měsíců a pěti let na
tři roky. Dochází tedy k
prodloužení časového testu pro osvobození příjmů z prodeje u drobných investorů (§ 4 odst. 1 písm. w) a naopak pro
společníky držící významnější podíl ve společnosti se
časový test zkracuje (§ 4 odst. 1 písm. r).
Na druhé straně byl zvýšen limit pro osvobození příjmů z prodeje, který je stanoven na
100 000 Kč (viz § 10 odst. 3 písm. c) ZDP). V této souvislosti je třeba pouze upozornit, že se jedná
o skutečně dosažený příjem z prodeje, tedy nikoliv o rozdíl mezi prodejní cenou a pořizovací cenou.
Z uvedeného tedy vyplývá, že pokud poplatník
prodá cenné papíry po třech letech od nabytí, bude příjem z prodeje těchto cenných papírů osvobozen od daně z příjmů fyzických osob, bez ohledu na částku, kterou poplatník obdržel.
V případě, že poplatník
prodá cenné papíry do tří let od jejich nabytí, bude příjem z prodeje osvobozen, pokud příjmy z tohoto prodeje nepřesáhnou částku 100 000 Kč. V opačném případě bude uvedený příjem patřit do režimu § 10 ZDP a poplatník bude povinen z tohoto titulu
podat daňové přiznání, a to i v případě, pokud nabývací cena papírů byla vyšší než dosažený příjem.
Přechodné ustanovení
Čl. II bod 5 zákonného opatření Senátu č. 344/2013 Sb. stanoví, že:
„Osvobození příjmů z prodeje cenných papírů nabytých přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu se postupuje podle § 4 odst. 1 písm. w) zákona č. 586/1992 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákonného opatření Senátu.“
Z uvedeného vyplývá, že pro cenné papíry
nabyté do 31. 12. 2013 platí
úprava platná do 31. 12. 2013, tedy šestiměsíční časový test pro osvobození, a to i v případě, že tyto cenné papíry budou prodány až po 1. 1. 2014.
Problém však nastává u prodeje cenných papírů podle § 4 odst. 1 písm. r) ZDP, neboť přechodné ustanovení upravuje postup u příjmů z prodeje cenných papírů bez dalšího rozlišení. Vzhledem k tomu, že přechodné ustanovení odkazuje na znění § 4 odst. 1 písm. w), které platilo do 31. 12. 2013, z něhož vyplývá, že toto osvobození se vztahuje pouze na osoby, jejichž celkový podíl na základním kapitálu nebo hlasovacích právech společnosti
nepřevyšoval v době 24 měsíců před prodejem cenných papírů 5 %. Pokud byl tento limit překročen, posuzovalo se osvobození příjmů podle § 4 odst. 1 písm. r) ZDP, ve znění účinném do 31. 12. 2013.
Je tedy možné dojít k závěru, že pro osvobození příjmů z prodeje cenných papírů, u kterých byl překročen limit 5 % základního kapitálu, se použije časový test podle § 4 odst. 1 písm. w) ZDP, ve znění účinném od 1. 1. 2014, což znamená, že by se při tomto výkladu
zkrátil časový test z pěti let na tři roky.